برنامه ریزی و فناوری اطلاعات
واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت کیمیای پارس خاورمیانه
واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت کیمیای پارس خاورمیانه، ذیل مدیریت برنامه ریزی و فناوری اطلاعات در زمینه نگهداری و پشتیبانی سیستمهای سخت افزاری، نرم افزاری و شبکه، فعالیت میکند.
شاخصهای اساسی توسعه و به نتیجه رسیدن طرحهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها، فرهنگ سازی، آموزش، تسهیل و ارائه خدمات پایدار در این زمینه میباشد. در این راستا این واحد علاوه بر ایفای مأموریت فوق، تعامل سازنده با بخش های مختلف سازمان و بررسی مسائل و نیازهای آنها را نیز جزء وظایف خود میداند.
ایجاد و توسعه فضای مناسب در انجام امور جاری جهت کاهش هزینه ها، چابک سازی و انعطاف سازمان با استفاده از فن آوری اطلاعات، یکی دیگر از وظایف واحد IT می باشد. استخراج داده ها با کمک سیستمهای یکپارچه سازمانی، در جهت رشد قدرت تصمیم گیری مدیران و در نهایت رسیدن به اهداف عالی سازمان از اولویت های واحد IT می باشد.
شرح خدمات زیرساخت و شبکه
- توسعه زیر ساختهای شبکه نگهداری و مدیریت
- مدیریت و پشتیبانی از شبکه داخلی و ارتباط آن با شبکه خارجی
- برطرف نمودن اشکالات کاربران در استفاده از سرویسهای شبکه
- پشتیبانی و نگهداری شبکه wireless و رفع عیب آن
- تخصیص انواع سطوح دسترسی کاربران ( اینترنت و پرینت )
- راه اندازی، نگهداری و توسعه تجهیزات دیتا سنتر
- نگهداری و حفظ ارتباطات فیزیکی شبکه
- انجام مراحل کارشناسی خرید و بروز رسانی تجهیزات IT
- ارائه راهکار های نوین جهت ارتقاء شبکه
- راه اندازی سرور های مورد نیاز واحد
- پشتیبانی شامل رفع مشکلات احتمالی سرور و تهیه نسخ پشتیبان
- ارتقا سرورهای محلی به منظور بهینه سازی ارائه سرویس به کاربران
- اقدام درجهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در سازمان بنا به نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و
- انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآیندهای موجود.
- برطرف نمودن اشکالات کاربران در استفاده از سرویسهای شبکه
- حفظ امنیت فیزیکی محیط اتاق سرور- دما و دقت در عبور و مرور ها
شرح خدمات امور ستادی
- ایجاد و مدیریت ایمیل های سازمانی
- ارائه گزارشات لازمه و مرتبط در موعد مقرر
- به روز نگه داشتن مطالب بخش فناوری اطلاعات در وب سایت (اخبار و اطلاعیه ها و ... )
- تنظیم سیاستهای لازم در زمینه سخت افزارها و نرم افزارها، داده ها و شبکه ها، جهت ایجاد نظامهای مطلوب خدمات رسانی بمنظور پویایی دستگاههای اجرایی و افزایش رضایت عمومی
- مطالعه وارزیابی پیشرفتهای حاصله در زمینه فناوری سخت افزار ونرم افزار به منظور ارتقای سطح کارایی واحد مربوط
- اجرا وبکارگیری آخرین یافته های فن آوری اطلاعات به منظور ارتقای توانمندی واحد مربوطه
- مطالعه واظهار نظر در خصوص طراحی وپیاده سازی سیستمهای کاربردی
- تحقیق، پژوهش و مطالعه و کسب آگاهی از سیستمهای مختلف ارتباطی و اطلاعاتی و ارائه راه حلهای مناسب، به منظور توسعه و بهبود سیستمهای شبکه در جهت توسعه ارتباطات
- پیگیری انجام اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه بهمنظور حذف عدم انطباق بالفعل یا بالقوه.
- برنامهریزی برای Backup اطلاعات و دادهها.
- ارزیابی و انتخاب تامینکننده خدمات فناوری و اطلاعات.
- شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان تحت سرپرستی.
- توزیع و مدیریت پهنای باند اینترنت و اجرای سیاست های کلان اینترنت
- تحلیل و بررسی انواع سطوح دسترسی کاربران
- انتقال نظرات و نیازها ( حسب عملکرد حوزه مربوطه ) به مدیریت فناوری اطلاعات
- مشاوره در زمینه IT و راهنمایی و همکاری در انتخاب نرم افزارهای موجود، سخت افزار و سایر منابع مورد نیاز جهت رفع نیازمندیهای اعلام شده
- پاسخ به مکاتبات اداری در موعد مقرر
- پایش و ارزشیابی منظم از تمام فعالیتهای مرتبط با IT
- اعلام گزارش خرابی و نقص به شرکت پشتیبان و پی گیری رفع آن از طریق مدیر پشتیبانی شرکت.
- تهیه پشتیبان از بانکهای اطلاعاتی
- ایجاد و حفظ امنیت لازم برای تمامی سرویسهای سطح شبکه و دسترسی ها به منابع مختلف – سیاست های امنیتی نرم افزارها و سرورها
- گسترش امکان دورکاری و زمینه سازی فضای لازم
- دادن ارتباط لازم به پیمانکاران جهت دسترسی به سرور
- پیگیری انجام اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه بهمنظور حذف عدم انطباق بالفعل یا بالقوه.
- برنامهریزی برای Backup اطلاعات و دادهها.
- ارزیابی و انتخاب تامینکننده خدمات فناوری و اطلاعات.
شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان تحت سرپرستی.
توزیع و مدیریت پهنای باند اینترنت و اجرای سیاست های کلان اینترنت
شرح خدمات نرم افزار
- بررسی و بکارگیری روشها و راهکارهای مقابله با نفوذ و آلودگی های ویروسی
- پشتیبانی نرم افزاری از کلیه نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده در شبکه
- مطالعه، طراحی و پیاده سازی نرم افزار های کاربردی
- نصب، راه اندازی و آموزش کاربران و کارشناسان برای استفاده از نرم افزارهای پیاده سازی شده
- شناسایی و تشخیص نیازهای نرم افزاری حوزه از طریق مطالعه سیستماتیک و مستمر و تهیه و تدوین گزارشهای تحلیلی همراه با ارائه راه حلهای اجرایی
- ارائه خدمات پشتیبانی در زمینه نگهداری و رفع اشکال و به روز رسانی برنامه های نرم افزاری در دست اجرا
- نظارت بر طراحی و اجرای نرم افزار های طرا حی شده و همکاری با طراحان طرف قرارداد به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح مفاد قراردادهای منعقده
- نظارت، ارزشیابی و کنترل پروژه های طراحی نظامهای رایانه ای که توسط پیمانکار به انجام می رسد
- بررسی نیازهای نرم افزاری مورد نیاز واحدهای مختلف و ارائه نظارت مشورتی برای خرید یا سفارش خرید آنها
- تهیه و حفظ و نگهداری مستندات نرم افزارهای طراحی یا خریداری شده به منظور مراقبت و پشتیبانی بهتر از سیستمهای در دست اجراء
- تهیه تدوین و اجرای برنامه های آموزشی برای مدیران، کارشناسان و عموم کاربران جهت استفاده بهتر و موثرتر از نظام رایانه ای
- نظارت بر پشتیبان گیری دوره ای از داده های مهم مربوط به نرم افزارها
- فراهم سازی بستر استفاده از منابع نرم افزاری شبکه ازقبیل نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد درخواست کاربران با درنظرگرفتن نیاز واقعی آنها جهت جلوگیری ازترافیک نرم افزاری در هر سیستم (قراردادن پکیج نرم افزارها در سرور)
- نیازسنجی نرم افزارهای تحت شبکه حوزه مربوطه و اعلام آنها به مدیریت فناوری و ارائه مشاوره های لازم دراین خصوص به سازمان در جهت تهیه ، آماده سازی و ارتقاء نرم افزارهای مورد نیاز
- ارتباط مستمر با شرکتهای طرف قرارداد واحد و رفع اشکالات و نیازهای کاربران
- ارائه مشاوره برای استفاده بهینه از نرم افزارها
- تهیه و تدوین دستورالعملهای و راهنماهای مورد نیاز برای کاربران نرمافزار
شرح خدمات سخت افزار
- بررسی نیازهای سخت افزاری مورد نیاز واحدها و تشخیص و تعیین چگونگی رفع نیازها با استفاده از امکانات موجود و ارائه نظارت کارشناسی برای خرید یا سفارش خرید آنها
- نصب و راه اندازی سخت افزار مورد نیاز کاربران و کارشناسان برای استفاده از نرم افزارهای طراحی شده
- ارائه خدمات پشتیبانی فنی برای نگهداری و تعمیر تجهیزات و وسایل سخت افزاری به طور مستقیم از خدمات متمرکز و یاخدمات فنی خارج از سازمان
- تهیه شناسنامه فنی سخت افزار جهت کلیه سیستم ها و تشکیل پرونده جهت دسترسی سریع
- سرویس دوره ای سخت افزار طبق فرآیند مربوطه
- رفع اشکالات و موارد پیش آمده در هر سیستم و لوازم جانبی
- رفع مشکلات سخت افزاری کلیه رایانه های موجود در شبکه
- مشاوره خرید تجهیزات و قطعات کامپیوتری با کیفیت مطلوب
- بررسی محصولات و سیستمهای موجود و پیشنهاد جایگزین های احتمالی در جهت جوابگویی به نیازمندیهای مشخص شده
شرح خدمات قراردادها
- مشارکت در تهیه و تدوین قراردادهای موجود در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات
- نظارت بر اجرای صحیح مفاد قراردادها
شرح خدمات آموزش
- مشارکت در برگزاری برنامه های آموزشی
- شرکت فعال در برنامه های آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات